Album recensie: Amsterdam Klezmer Band – Fortuna

Nee, dit is geen band die je iets wijs kunt maken. Ontzettend veel ervaring want ze bestaand al bijna 25 jaar! Tóch hebben ze zich een beetje laten uitdagen want voor het eerst hebben ze gewerkt met een producer, Stefan Schmid is de gelukkige geworden. Natuurlijk blijft het een Amsterdams gezelschap en weten ze zelf het allemaal het beste, toch heeft Schmid hen weten uit te dagen en soms nét buiten de comfort zone laten werken. Het is een album geworden met daarop 18 tracks en naar het schijnt hebben ze alle zeven een track voor elkaar moeten schrijven. Spannend!

Ik zet even alle hoofdrol spelers op een rij, voor het gemak: Jasper de Beer (double bass, gitaar, banjo, backings), Job Chajes (alto saxophone, zang), Alec Kopyt (zang, percussion), Gijs Levelt (trompet), Joop van der Linden: (trombone, gitaar), Janfie van Strien (klarinet, backings) & Ellen van Vliet (normaliter Theo van Tol) (accordeon). Tevens verklap ik dit alvast.. Alle 18 tracks zijn heel erg uitdagend en interessant maar ik wil ook de spanning erin houden voor de luisteraar. Met andere woorden, ik kies voor het eerst in mijn bestaan mijn favorieten eruit en licht deze toe!

Toch beginnen met de 1e track. ‘Tanz Tanz Tanz’, tevens uitgebracht als single, is een zéér energieke track waar meteen ook duidelijk wordt hoe Amsterdam Klezmer Band in elkaar steekt. Nee, niet ouderwets als je misschien denkt maar juist energiek, power, gezellig en vooral een eenheid! Aftellen en heerlijke geluiden vanuit de blazerssectie. ‘Sirba 2019’ is begonnen hoor! Een fijne balkan beat, de klarinet die je de gehele tijd hoort.. Soms wat kreten op de achtergrond en tussendoor een super ontspannen ritmesectie. Wellicht had ie mogen knallen op het laatst maar hij blijft gewoon goed hangen, dus dat is netjes! ‘Mommy’s Out’ is misschien wel de meest geinige track. Het enorm slechte gesproken Engels met Nederlandse woorden maar dat gezamenlijk met het heerlijke ritme en het opvoeren van de snelheid… Glimlach van oor tot oor! Na zo’n feestnummer is ‘Fortuna’ een rustmoment. De titeltrack heeft iets puurs, iets ontspannends in zich. Een volledig muzikaal nummer die niet heel lang duurt maar precies genoeg finesse heeft.

Waar je misschien wel even van opkijkt is ‘Geheim In De Pijp’. Een soort van rap wordt er gebracht maar dat natuurlijk wel met genoeg balkan klanken. Om volledig in de balkan stijl te blijven: ‘Trach I Bach’ wordt ook lekker zo gezongen! Ik versta er geen snars van maar voor mij is het zo’n typische song die wordt gespeeld op grote feesten waar er door iedereen in een grote cirkel wordt gedanst. Heerlijk! ‘After The Storm’ laat je meedeinen, laat je weer de lekkere klezmer horen maar hierin pakt Alec weer het voortouw door zich goed te laten horen. Dat geeft weer wat variatie en power mee. Afwisseling doet het dus goed. Stiekem ben ik wel fan van dit nummer: ‘Bone’. Misschien komt het door mijn eigen verleden als trombone speler, ofja ik heb het een jaartje geprobeerd, maar het spel van Joop van der Linden doet mij wel wat. Puur, strak maar toch die originele sound laten horen. Redelijk lang maar mede door zijn kompanen geen seconde saai! 3x raden voor wie deze track is… Juist! ‘Song For Job’ is voor alt-saxophonist Job Chajes. Hoog tempo houdend voor dik vijf minuten maar er zit lekker veel muzikaliteit in en ook wel wat chaos. Prettig! Eigenlijk hou ik enorm van de ska, balkan muziek en dus klezmer muziek. ‘ShaBash’ is nogmaals zo’n bevestiging. Daarbij heeft het een of ander melodietje wat mij bekend voorkomt maar niet op kom waarvan. Irritant! Toch inspirerend.

Hopelijk geeft dit een goede indruk hoe fantastisch goed dit album is. Natuurlijk staan er dus nóg meer nummers op en wellicht hebben jullie een andere favoriet. Er zijn namelijk geen slechte tracks! Op naar de volgende 25 jaar hoor. Amsterdam Klezmer Band weet van wanten!

Ps. Album winnen van Amsterdam Klezmer Band? Dan deel het originele bericht wat op Facebook staat! Good luck!