Album recensie: Áslaug – Áslaug

Soms ben je als eerste erbij, soms sla de plank helemaal mis, soms ben je gewoon helemaal te laat. Onder die laatste schaar ik mijzelf. Áslaug is een naam zoals zovelen die hebben meegedaan aan de Popronde en mede daardoor zijn doorgebroken. Deze Utrechtse met (uiteraard) Ijslandse roots, wiens volledige naam Áslaug Vigfúsdóttir is, heeft in stilte lang gewerkt aan haar muziek. Met succes! Haar sound is even uniek als herkenbaar. Pop met elektronische invloeden. Catchy maar ook rustig en meeslepend. Laten we maar eens lekker luisteren naar de EP die ze op 20 maart de wereld in zal slingeren!

Het eerste nummer is ‘If You Will / Hollow’. Rustig, puur, meeslepend. Fijne sound en dan is de stem van Áslaug natuurlijk fantastisch om te horen. Breekbaar! Ook muzikaal, de gehele tijd de toetsen die je hoort, maakt het heel eigen en je blijft er heel intensief naar luisteren. Filmmuziek! Mocht je Áslaug al kennen, dan komt het nummer ‘Take From Me’ zeker bekend voor. Haar hit. De geweldige rust waarmee het nummer wordt begonnen is spectaculair. Maar ook het muzikale aspect eromheen, zeer interessant. Naarmate dat de track vordert, wordt het intensiever en komt er meer power in. Daarbij is het absoluut een aanstekelijk deuntje wat er wordt geproduceerd. Logisch dat ze hiermee is doorgebroken. Dan ‘I’m Sorry’, met bijna vier minuten de langste van het geheel. De beats starten en vervolgens een zachte synth en stem. Een nummer waar je echt naar moet blijven luisteren want het is een volledig verhaal wat wordt gebracht. Ook de stem lijkt hier puurder dan eerder gehoord te hebben. Natuurlijk blijft het muzikale aspect verdomde goed! Een absolute kneiter en helaas alweer laatste track is ‘In My Head’. Het kan best zijn dat ie bekend voor komt maar dat moet je alleen maar zien als mazzeltje! Het gaat van een heerlijke poptrack in de coupletten naar het refrein wat dan weer heerlijk energiek is, lekker veel power heeft en hierdoor zal iedereen absoluut gaan dansen! Op z’n minst een beetje meebewegen. Misschien wel de beste van de vier tracks. Nee, dé beste!

Onthou de naam Áslaug mocht je dat nog niet hebben gedaan. Deze dame gaat het zeer zeker ver schoppen wat ook volledig terecht is. Ze heeft de allure om internationaal te gaan. Met andere woorden: geniet van haar zolang het nog ‘makkelijk’ kan. Slimme muziek, goede muziek en sterke muziek.