Album recensie: Broken Brass Ensemble – Astonishing Tales from Beyond the Brass Dimension

Wat een muzikale klasse!

28 april is de releaseparty van het album van Broken Brass Ensemble geweest en eigenlijk wil je ook onmiddellijk dat hierdoor constant de zon gaat schijnen. Dit Nederlandse achttal is niet zo maar een band. Het is een brass band welke de traditionele New Orleans Jazz sound combineert met hiphop, funk en soul. Ik zei het; muzikale klasse en wat een power. Tijd om dat album te checken!!

‘Bermuda’ begint enorm ritmisch vol blazers en een tempo waar je U tegen zegt. Het blijft gedurende de gehele track ook een komen en gaan van energie. Het komen en gaan van tempoversnellingen of anders wel volume erbij gooien. Daarbij blijft het ritmisch gedeelte op slagwerk ook optimaal. Wat een welkom!
De eerste single was overigens ‘The Hitchhiker’ en ik snap ook wel waarom. Het klinkt lekker vrolijk, energiek en heeft toch ook weer een ander geluid wat je normaal eventueel zou verwachten van een Brass Band. Zeker de blazers laten hier toch wel horen dat ze uit het goede hout gesneden zijn. Het blijft verrassend van het begin tot het eind want ritmisch veranderd er zeker wat maar ook qua geluid ontstaat er bijna een soort triphop geluid. ‘Captain Gaia’ is de eerste track waarin ‘menselijk’ geluid voorkomt. De ooohs en aaahs vallen dus ook meteen op.
Het begin van ‘The Strange…’ heeft heel erg veel jazz in zich, weer iets nieuws. Het gaat over naar ‘…The Usual And The Unknown’. Het blijft in dezelfde contreien maar door de sound heeft het allemaal wel iets extra’s! Even een sprongetje maken naar ‘Killer Whale’. Je voelt je eigenlijk ook onmiddellijk op een boot die vaart in de mist. Het start namelijk heel rustig maar dan… Er wordt iets gespot en de zoektocht wordt in gang gezet. Het is een avontuur die je zeker met wat fantasie ook helemaal beleeft. Te gek!
De laatste single die is uitgekomen is opgenomen met Harmen Ridderbos van Town Of Saints. Daardoor veer je wel weer een beetje meer op uit je stoel. Het is niet alleen een track waar vol in wordt gezongen maar ook dit is weer een verhaal welke je helemaal wilt volgen en geen seconde van wilt missen. Heerlijke power! ‘Thing From The Woodlands’ is weer een track waar er volledig wordt vertrouwd op de blazers terwijl stiekem de slagwerkers alles binnen de lijntjes houden. Er wordt in ieder geval niets gemist; solo’s, prachtige cohesie maar ook alles zo ontzettend strak. Tegen het einde wordt je weer verrast waardoor het steeds een feestje blijft om ernaar te luisteren.
Afsluiter en tegelijkertijd ook de langste track van het geheel is ‘The Pulps’. Het begin heeft bijna iets clownesk, qua sound. Waar in eerdere tracks vaak de blazers een fijne samenwerking hadden laten ze zonder elkaar in de weg te zitten vaker individueel horen en juist dat maakt het wéér een prettige luisterervaring. Misschien ook wel wat hallucinerend… Dat laatste wordt tevens bevestigd.

Broken Brass Ensemble is alleen al op de plaat een feestje. Het is lastig voor te stellen dat er mensen live op kunnen stilstaan. De volledige energie die uit de blazers en slagwerkers komt is onwerkelijk. Er zullen zeker mensen zijn die het eentonig vinden maar je moet er dieper in duiken. Juist die afwisseling en diversiteit van alles is top. Alles eromheen maakt dit wel af. Wat een plezier om naar te luisteren! Aanrader!

One Response to Album recensie: Broken Brass Ensemble – Astonishing Tales from Beyond the Brass Dimension

1. Eric schreef:

My piece of cake!! Heerlijk om naar te luisteren buiten met een drankje of om de grijze wolken te verdrijven!!