Album recensie: CUDA – Cornwölf

Hoppakee! De heren van CUDA komen met een nieuwe EP. Nadat ze in 2016 ‘Beech’ uitbrachten, komt ‘Cornwölf’ op 9 februari uit. Misschien zul je denken, dat Engelse woord ken ik niet… Dat klopt. Het is eigenlijk heel simpel korenwolf. Een Limburgs diertje wat onverwacht wel gelijkenissen heeft met deze cowpunk band: ondergrondse dieren maar hebben een grote bek als je ze lastig valt. Dus wat dat betreft krijgen we zeer zeker muziek te horen wat we ook verwachten van Beast, Rudy Renton, Mike Renton & Bass Hog! Laten we maar eens die tracks checken die voornamelijk ook met de eigen Limburgse omgeving te maken hebben.

‘Duke John’ is de opener en denk maar eens goed aan het bier: Hertog Jan. Een goudgele rakker die graag wordt gedronken tijdens repetities en optredens. Qua energie weet je ook meteen dat je naar CUDA luistert maar qua sound is het wel een beetje anders, denk eens aan hardrock maar dan wat extra pit. Daarbij hoor je op de achtergrond Milou Kik en Mieke Bastiaens die ook zeer zeker extra cachet hieraan geven. Hoe dan ook een lekkere start. Dan ‘Garbagetrucker’, dit is die typische cowpunk stijl wat we kennen van CUDA. Springerig begin, gitaarwerk erbij en ook hier horen we uiteindelijk iets extra’s en dat is de accordeon. Hoog ritme, vol energie & passie en het gaat om een man die die goed is in wat hij doet en daarmee succesvol en tevreden is. Weet alleen niet of dat nu in deze tijd nog veel voor komt. Hoe dan ook, wel een track waar ik graag naar luister! Nummero 3 is ‘Lil’Bear Bonkers’, die begint redelijk rustig met een fijn banjo geluid maar vervolgens komt er een tempo bij kijken. Heerlijk! Jeugdherinneringen. Wie heeft ze niet? Denk alleen dat de meeste wat meer rustige herinneringen hebben!! Een typische track voor dit viertal.
Het kortste nummer is ‘The Gambler’.. Hoezo gas geven? Naar het schijnt halen de vol beukende drums 224 BPM! Het gaat in een vloek en een zucht voorbij en je weet bijna niet wat je ervan moet denken als je het hoort. Misschien vliegt het soms een beetje uit de bocht maar ook dit past wel bij deze plaat. Lekker variërend! De afsluiter van deze EP is ‘Something In The Water’. Met een verdomd fijn, stuwend ritme wordt deze gestart en daardoor zit je er meteen goed in. Maar het mooist/beste/leukst vind ik dat het echt gaat om Limburg: de historie, Limburgse grondstoffen, de natuur, de mensen & de katholieke tradities. In feite is het de saamhorigheid en zoals ze zelf aangeven: misschien zit er wel iets in het water?! Top nummer!

Al met al zijn het vijf nummers die zeer zeker typisch CUDA zijn maar het lijkt er wel op dat de heren zich hebben doorontwikkeld. Vol energie, duidelijke cowpunk & speedrock en nu ook met wat hardrock, nóg sneller werk maar ook zeer zeker met meer aandacht voor de fijne provincie. Overigens, zorg er maar voor dat je een fysiek exemplaartje op de kop weet te tikken want dan staat je nog iets fraais te wachten! Dus aanstaande zaterdag (9 februari red.) in Poppodium Volt de releaseshow. Be there and rock on!!

Hier nog een throwbackje, op die avond zal ook een première zijn van een heuse videoclip!