Album recensie: Dawn Brothers – Classic

Ze kwamen, zagen en overwonnen. De vier heren van de Dawn Brothers uit Rotterdam. Met hun eigentijdse stijl van americana/soul/rock laten ze liefhebbers genieten! Hun debuutalbum ‘Stayin Out Late’ was een voltreffer en daarnaast hebben ze een geweldige live reputatie. Bas van Holt, Levi Vis, Rafael Schwidessen & Rowan de Vos durven, doen en slagen! De kans is groot dat er zeker wat nummers bekend voor komen, ze hebben ook al lekker wat singles gedropt. Toch staan er naast die pareltjes nog meer geweldige tracks op! Klaar voor een komende klassieker? Check dan ‘Classic’!

De heren trappen af met ‘Summer Jam 2017’. Zoals bekend kan het luisterend naar een bepaalde stijl, alle kanten op gaan. Zo ook met deze, niet rockend maar juist heel erg groovy. Je komt in een bepaalde groove terecht en kabbelt hier lekker door. Door hiermee te beginnen krijg je al een grote smile op je gezicht. Een bekende track zeker weten is ‘Holy Water’, deze werd ook al vaker gespeeld in hun live set. Heerlijke samenzang, veel power, slim stuk erin waar men ‘aha aha aha‘ zingt, heel catchy, een meesterlijke gitaarsolo: oftewel eentje waar je veel energie van krijgt! ‘Lucky Charm’ is dan wel weer anders hoor. Meer een americana sound, relatief rustig en hierdoor blijf je ook goed luisteren. Puur, kort maar zo verdomde krachtig. Dan misschien wel mijn absolute favoriet: ‘Sweet Love’. Je kunt namelijk genieten van alle facetten van de heren. Muzikaal ontzettend sterk waar je alle vier ze geweldig goed hoort, tekstueel is het magnifiek en het is zo eentje waar je nooit genoeg van zult krijgen!

Als je begint op het orgel zoals bij ‘Too Many Colors In The Sun’, weet je dat je écht in een 60’s vibe zult komen. Het blijft heel erg ingetogen. Ondanks de titel krijg ik een bepaald kerst gevoel. Een warm gevoel, een lief gevoel, muzikale kriebels. Breekbaar! De americana flow blijft tijdens ‘Yours & Mine’, net als het liefdevolle gevoel wat er ontstaat. Alle vier de heren brengen het refrein zo puur en sterk, dat is en blijft altijd genieten. Het ritme is verslavend en meeslepend. Muziek kan zoveel doen! ‘Gas To Carry On’ heeft wat meer power in zich en heeft een bepaald folk/country gevoel. Dikke blazers erbij en het is meteen een groot feest! Maar dat valt een beetje tegen, het mag wat uitbundiger persoonlijk gezien. Dan wederom een bekende: ‘How Come’. Deze heeft het fenomenale in zich doordat ze ‘How come’ een aantal keer herhalen en steeds iemand anders zingt het. Pak daarbij de energie wat er ontstaat en het heerlijk scheurende gitaargeluid. Zo vol muzikale klasse en dat hoor je in iedere seconde! Magistraal.

Een nummer met een heerlijk tempo is ‘Got To Act’. Het lijkt wel even alsof het gaspedaal is ingetrapt! Je krijgt er lekker veel energie van en juist dát is de Dawn Brothers. Steeds weer de afwisseling tussen het pure en het energie gehalte. In de laatste minuut wordt het zelfs een beetje gospelachtig, vet!! Het kortste nummer van het album is ‘Hood Ornament’ en deze begint ook nog eens met een redelijke lange intro en uithaal. Dan komt er een heerlijk ritme op drums en orgel bij om de stem van Bas erbij te voegen. Eigenlijk weer een kant wat we niet echt eerder hebben gehoord. Als je de opening van ‘Eagle One’ hoort, voel je ook dat dat helemaal klopt! De flow, de sfeer die ontstaat laat je weer wegdromen en pas weer wakker worden als de track na bijna vier minuten is afgelopen. Het is bijna een trein die voorbij dendert en net op tijd stopt bij het station. De afsluiter ‘What A Feeling Can’t Do’ dan, helaas. Het is precies goed wat de Dawn Brothers hier laten horen. Muzikaal heerlijk in elkaar gestoken, de puurheid gehouden, de americana/soul invloeden aanwezig en ook de samenwerking die je hoort… Deze muziek mag eindeloos duren!

Er wordt altijd gesproken over een moeilijke tweede plaat. Dat geldt niet voor de Dawn Brothers. Bas, Levi, Rafael & Rowan zijn muzikale liefhebbers die precies weten wat ze doen en wat ze willen laten horen. Muziek waar je verliefd op kan worden, waar je weg kunt dromen, waar je enorm op kunt grooven en rocken! Het totaalplaatje klopt. Ook op dit album ‘Classic’ is het ze weer gelukt. Hij zal grijs worden gedraaid, wedden we? Oja! Ga ze checken als het lukt, je zult zielsgelukkig worden! Ik kan absoluut niet meer zonder ze….