Album recensie: Dawn Brothers – Next Of Kin

Wat krijg je als je een tiental muzikanten samen zet die een enorme liefde voor de muziek hebben? Juist, een pracht exemplaar van een EP. Waarschijnlijk hadden ze véél meer kunnen maken, maar helaas voor ons zijn het ‘maar’ 6 tracks geworden. Het gaat om het project vanuit de Dawn Brothers maar ze werken de gehele EP samen met muzikanten die diezelfde liefde hebben: de liefde voor americana/roots muziek. Samen met de heren van DeWolff, Tim Knol, Merel Sophie, David Gram, Stefan Wolfs en Coal Harbour hebben ze in de Wisseloord studio een pareltje weten te fabriceren. Wat dat betreft een schot in de roos dat deze supergroep (want ja, dat zijn ze gewoon) tijdens het feestje voor de muziek, Record Store Day, deze plaat uitbrengt.

Voor de liefhebber, voor de kenner. Deze eerste track kennen we. ‘She Turns My Radio On’ is niet alleen een original van Jim Ford maar de ‘bende’ heeft deze ook al eerder uitgebracht. Een prachtige samenwerking tussen de Dawn Brothers en later ook de heerlijke stem van Merel Sophie. Uiteraard zorgen de strijkers ook weer voor een fantastische sound. Een complete track waar al onmiddellijk de roots saus van af druipt! Door naar ‘Kill Me Tomorrow’. Hier kunnen we voor het eerst DeWolff horen. Een track met ontzettend veel furie en power. Je hoort niet alleen Pablo van de Poel maar ook zijn broertje Luka. Daarbij is het ‘duelleren’ tussen de muzikanten zelf fantastisch om te horen. Gitaarwerk van David Gram, pedal steel van Stefan Wolfs. Wat een ongelooflijke kwaliteit! Oke, dan ‘Devil Woman’. Met wat andere invloeden maar nog steeds herkenbaar. De continue afwisseling van tempo en rust is niet normaal goed gespeeld. Solo’s, samenspel.. Je krijgt er hoe dan ook een oorgasme van. Kippenvel!

Waar de absolute americana & country sound is te horen is ‘All In Time’. Voor het eerst horen we dan toch echt Tim Knol op zang, wat heeft ie toch een rust in zijn stem. Dat in combinatie van een pedal steel en de samenzang stijgt ook dit nummer naar grote hoogte. Dan is het weer tijd voor de Dawn Brothers zelf om te shinen. ‘Let’s Be There Together’ is ook eentje die je al eerder hebt kunnen horen. Samen met onder andere Merel Sophie, David Gram en Coal Harbour is dit weer een pareltje. Hij mag eigenlijk eindeloos blijven duren. Genieten met een echte hoofdletter. Helaas dan alweer de afsluiter: ‘Silent Whisperer’. Deze straalt rust uit gedurende de gehele track. Vanaf de eerste tot de laatste seconde kun je ‘m fantastisch goed volgen, inbeelden, opzuigen. Een nummer met een verhaal, met een boodschap en met een fantastische muzikale omlijsting. Geweldig dat men dat voor elkaar krijgt.

Muziek, dit is muziek. Dit is liefde voor de muziek. Liefde om een muzikale boodschap over te brengen. Fantastisch dat er nog zoveel muzikanten zijn in Nederland die hiervoor leven maar misschien nog belangrijker: die dit willen over brengen en mensen enthousiast willen maken. Je kunt niet anders stellen dat dit een supergroep is en een super eindresultaat. Constant op repeat. Hoe dan ook!