Album recensie: Destructive Penguins – High/Low

In aanraking komen met nieuwe muziek is prettig. Zeker als het muziek is waar je hoe dan ook een goed gevoel bij krijgt! Dát is namelijk het geval bij Destructive Penguins. Dit gezelschap komende uit Leiden bestaat uit vijf leden namelijk; Gijs Berger op zang, David van den Beld op gitaar en zang, Boudewijn Pleij op toetsen en zang, Jelle Bouwman op basgitaar en Arjen Grimmius op drums.
Het is muziek waar je zoals gezegd een goed gevoel bij krijgt. De hiphop in combinatie met de funk en vleugjes reggae is zonder twijfel een schot in de roos. Maar daarnaast proef je ook zeer zeker wat jazz invloeden, heel fijn!
High/Low is het tweede EP’tje wat de heren zullen uitbrengen. Het is de opvolger van het debuut ‘Walkin’ welke vorig jaar in het voorjaar is uitgekomen. Mede door alle optredens en ervaringen kan worden gezegd dat ze enorm zijn gegroeid en dat is dan ook terug te horen in deze EP.

Om maar te beginnen met het eerste nummer ‘High On The Low’. Het duidelijke reggae ritme valt op inclusief de blazers (alleen is de vraag, wie zijn dit?). Pak daarbij de relaxte stem van Gijs die langzamerhand overgaat naar een rap gedeelte. Het is hoe dan ook een fijn welkom. Je doet automatisch mee op die enorm degelijke beat waar de basgitaar van Jelle natuurlijk goed opvalt. Ook het refrein is duidelijk en niet moeilijk mee te zingen. Kans is groot dat daar de mensen goed aan gaan meedoen. De track eindigt helemaal in ontspanning, pure reggae.
Het begin van ‘Numb’ is meteen al veel meer sprankelend en meer uptempo te noemen maar tegelijkertijd ook wat dromerig. De mix van hiphop en de zang tussendoor maakt het heel prettig om naar te luisteren. Je wordt hoe dan ook meegenomen richting het einde door Arjen op drums en Boudewijn op toetsen. Het is wachten op de climax. Daarna komt de rust weer terug om vervolgens verder te dromen. ‘Dollar’ daarentegen neemt mij weer terug naar de zomer maar dan wel met een verfrissend biertje in mijn hand. Het hele verhaal wat verteld wordt door Gijs is duidelijk te volgen. Niet voor niets dus ook een nummer waar alles net iets rustiger verloopt.
Dan alweer de laatste…. ‘New Generation’. Het begint overduidelijk met een heel degelijk basloopje en het geheel voelt aan alsof we in de jaren 90 hiphop zitten. Het refrein van deze track is wel heel erg te gek. Opzwepend, meeslepend en vol energie. Live zal dit hoe dan ook een knaller zijn want naast dat er nu solo’s zijn zou dit voor iedereen natuurlijk een mooi uithangbord zijn! I Like It!

Het is een EP waar ik zeer zeker graag naar luister. Dat heeft te maken met meerdere zaken. Ik hou van de sound, ik hou van hiphop, de mix met funk is altijd welkom en het is goed uitgevoerd! Het heeft ook zeer zeker wat weg van The Cool Quest en als Destructive Penguins net zo’n groei kunnen gaan maken als hen, dan kan het iets heel leuks worden in de toekomst!

Hier een oudje om beetje warm te draaien! De sound is hetzelfde gebleven in het geheel maar stiekem is die nieuwe EP wel meer volwassen geworden.