Album recensie: Etan Huijs – The Secret Us

Op 14 september zal singer songwriter Etan Huijs uit Venray zijn nieuwe album uitbrengen. Het is niet zijn debuutplaat want voorafgaand aan ‘The Secret Us’ heeft hij ook al een EP en een ander album uitgebracht. Het is zeer zeker heel mooi singer songwriter werk wat Etan laat horen maar denk sowieso verder. Denk aan americana, folk & country invloeden. Daarbij heeft hij samengewerkt met mooie namen zoals BJ Baartmans (producer/gitaar), Jori van Gemert (backings) en Jesper Albers (drums) maar ook met het Red Limo String Quartet. Hopelijk komen die namen bekend voor! Door deze uiteenlopende namen is er wel iets heel moois ontstaan. Laten we maar eens naar ‘The Secret Us’ luisteren!

Na een fijne intro is de start voor een bekend nummer; ‘Little Bird’. Deze track heeft zich al kunnen tonen op CamielMusic en blijf gewoonweg fijn om te luisteren. Goede opener, uptempo maar tegelijkertijd ook weer heel integer. Samen met Jori is het een goede samenzang en pakt het je ook onmiddellijk. Geweldige start van dit album.
Dan ‘Isaac And The Fallen Temple’, in het begin is het heel erg puur en integer om vervolgens het tempo iets op te voeren. Echt een verhaal, een avontuur eigenlijk. Het nummer duurt meer dan 6 minuten maar die vliegen eigenlijk voorbij!
Weer een heel andere sound horen we op ‘Silhouette Dancer’. Een geweldig mooi arrangement door het eerder genoemde Red Limo String Quartet. Wellicht bekend van The Kyteman Orchestra! Het is melancholisch, het is meeslepend, het is mooi! Je kunt absoluut niet zeggen dat er geen energie of moeite is ingestoken om de nummers te vertalen naar prachtnummers! Wow. Dan ook weer een bekender nummer, ‘Blue Moon’ is namelijk ook al eerder gedropt. Het ritmisch aspect is hier erg belangrijk en leidend. Dat maakt de track echt. Daarbij de afwisseling in het grote geheel is ook prettig. Country gevoel! Over country gesproken trouwens, dan komen we hoe dan ook ‘Lonesome Traveler’ tegen. Zonder dat je deze track eens eerder hebt gehoord, weet ik zeker dat ie op een of andere manier bekend voor komt! Het voelt ontzettend vertrouwd.
Spoiler? Persoonlijke favoriet is ‘Nocturnal Overdrive‘. Dit nummer heeft wéér iets anders, een zeer prettige sound en heeft wat meer power en is lekker uptempo. Desondanks heeft het wel een bepaalde Etan sound. Pak daarbij de mondharmonica en het heeft ook daardoor een extra sound te pakken! Kort maar krachtig.
Komen we dan weer tot rust bij het nummer ‘The Islander’. Je kunt gerust stellen dat dit een heerlijke ballade is. Mooie samenwerking tussen Etan en Jori. Rust, meeslepend, opbouw en samenzang die perfect is. Over opbouw gesproken, datzelfde geldt voor ‘Counterweight’. Muzikaal zit het ook hier weer dik in orde en het is een dikke vijf minuten luisteren, genieten & absorberen van het grote geheel. En horen we daar ook blazers? Ja! Bijna de cirkel rond. Bijna! Want de afsluiter is ‘The River’s Flow’. Dit is een goede nummer 2 op lijst van favoriete tracks. Etan fluistert bijna zijn tekst op terwijl het ritme erg fijn is. Maar dan misschien wel het fijnst: een pedal steel gitaar (door Diederik van den Brandt)! Dat geeft echt zoveel meer in een nummer, heerlijk zwevend en krachtig tegelijk. Wat wil je nog meer?

Etan laat veel horen, heel veel! Maar het is allemaal af. Van begin tot het eind is het helemaal perfect om naar te luisteren. De variatie qua sound is van groot belang en het heeft ook veel meerwaarde! Muzikaal is het af, logisch ook met zoveel kwaliteit in je gelederen! Prachtige strijkers, heerlijke ritmische sectie en ook nog blazers erbij. ‘The Secret Us’ is een album waar je echt naar moet luisteren maar tegelijkertijd ook meteen van kan genieten.