Album recensie: FFOOSS – My Life As A Teenage Wanker

Mag ik zeggen dat ik een liefhebber ben van het eerste uur? Toen was er namelijk eerst een andere naam (FOES) en stond er naast Jannes van Kaam een andere dame op het podium. Gelukkig is het niet gestopt en heeft Jannes de geweldige Sophia de Geus weten te strikken om dit avontuur verder te gaan! Het is de beste match voor deze band. FFOOSS draait er absoluut niet omheen. No nonsense, hard, sarcasme maar ook eigenlijk heel catchy en aanstekelijk… Want moshen is eerder logisch dan een vraag bij een show. Daarbij vind ik ze enorm slim in hun promo. Vanaf afgelopen Popronde kwam een fotootje van een huilende baby veelal voorbij op de socials. Na een mysterieus telefoontje naar Sander Hoogendoorn werden ze uitgenodigd en het mysterie opgelost! ‘My Life As A Teenage Wanker’ is geboren en is tijd om op volume 100 te luisteren!

Deze EP heeft niet voor niets de bovengenoemde titel. Het is echt een verhaal wat voorbij komt. Daarbij hoort uiteraard ook een ‘Theme Song’. Lekker geinig vertellend, een soort gesprek tussen Sophia en Jannes. En het refrein is precies alsof het een start is van een TV programma. Maar muzikaal is het goed rammelend, energiek en volle power. Uptempo start van ‘RIESBODIES’, het refrein start eigenlijk best snel en is waarschijnlijk een goed moment om tijdens een show te moshen. Springend, een slimme ‘oeh oeh’ erin en Sophia heeft gewoonweg iets speciaals in zich. Een muzikaal intermezzo om vervolgens te fuzzen en catchy te eindigen. Kneiter. De derde track is ‘No Strings Attached’. Kun je het poppy noemen ondanks dat het hard is? Denk het wel. De coupletten zijn echt een vertellend verhaal maar het refrein is iedere keer uitbundig en intens.

Bekender zijn de volgende twee tracks. Eerst ‘GBTB’, good times bad times. No nonsense, vlammen en Jannes neemt hier de vocals vooral op zich. Lekker uitbundig, Het is ook echt een nummer hebbende over de goede en slechte tijden. Vooral in een relatie dan. Moeilijk om hier niet mee te rocken! Van een ander kaliber en zeker niet negatief bedoeld is ‘ROCKSONG’. Meer laagjes zei ik tijdens een review en dat klopt nog steeds. Daarbij vind ik de afwisseling tussen Jannes en Sophia in de zang wel heel passend. Het refrein is ook weer wat ‘poppy’ door de samenzang maar het blijft gewoon snoeihard en dat tekent FFOOSS wel iedere keer. Slim. De laatste track is ‘Theme Song Reprise’. Met een akoestische intro wordt dit nummer gestart en je hoort eigenlijk onmiddellijk de humor er weer in. Het eind. Het outro. Zelfs een xylofoon komt aan bod. Absoluut geen rockgehalte maar het past precies in de EP wat we hebben gehoord.

Naar deze EP is lang gewerkt en heeft genoeg energie gekost. De energie wat Jannes en Sophia erin stoppen is van essentieel belang evenals het plezier wat ze iedere er van af stralen. Natuurlijk hebben ze ook al een track als ‘Slayer’ gedropt, dit zorgt voor een lekker vervolg! FFOOSS is namelijk niet zomaar een duo. Ze weten van wanten. Power tot en met! Wil je ze checken? 5 opties tot nu toe: 12 februari in Cinetol, 15 februari in Pier 15, 26 februari in Eetcafé Stathe, 28 februari in V11 en 29 februari in VERA. MOSHEN!!!