Album recensie: Indian Askin – Another Round

Het is een band waar je eigen niet meer omheen kunt. Waarom? Het is een unieke band, doen wat ze leuk vinden en hebben toch nu al een zeer eigen sound ontwikkeld. Indian Askin, bestaande uit Nelson ‘Chino’ Ayala op gitaar en zang, Ferry Kunst is de drummer, Jasja J Offermans speelt bas & Bart van der Elst is de toetsenist, heeft met hun debuutplaat ‘Sea Of Ethanol’ al genoeg liefhebbers gekregen al zullen zeer zeker met deze nieuwe verder groeien! Wat een rode draad is, is het drankgebruik. Niet ontkennen maar bekennen en het erover hebben. Sterk. Die hele plaat maar beluisteren.

De titeltrack ‘Another Round’ is precies hoe je Indian Askin kan herinneren. Het is lekker donker, zweverig maar ook gewoon aanwezig! Chino laat zich lekker horen en dat is altijd een goed iets. Dan ‘On And On’, iets meer rock invloeden en startend met een goed intro. Het is wat vuig, beetje smerig qua sound. Tekstueel is het precies wat we konden verwachten: drinking time. Eentje die blijft hangen. ‘Keep It To Myself’ start relatief relaxed maar er zit meer achter. De kracht, de energie, de passie die men laat horen in het refrein is goed. Je voelt het stuwende geluid op je af komen, heerlijk! Iets heel anders is de track ‘I Know How To Party’. Lekker hoog tempo, vreemde Franse teksten (als je je erin verdiept snap je het enigszins) maar door dit allemaal, blijft ie fucking lekker hangen. Energiek!!
‘BEAT74’ is sowieso eentje die heel anders is. Met een zeer apart ritme en een soort country(?) vibe mag je concluderen dat Indian Askin zeker niet bang is om randjes op te zoeken. Het eerste waar ik aan moest denken bij ‘I Feel Something’ is Gorillaz. Beetje dan. Maar later ontstaat er toch echt een eigen sound. Desondanks ook wel een pittige qua tekst, maar dat hoort bij de band en ook bij deze muziek. Knap om het zo te laten horen!
Door met weer wat uptempo werk en lekker tijd om te raggen. Drumwerk van Ferry is strak en Jasja weet van wanten op haar bas plus backings. Ja, deze track ‘Wheels’ is een hele sterke zeg!
Een track die blijft door kabbelen is ‘For You’. Hij blijft wel leven, dat zeer zeker. Ik denk dat dit een track is die live echt heel erg gaat ontsporen in de goede zin van het woord. Er is eigenlijk niets slechts te zeggen over ‘Gimme A Sign’. Rauw, vuig, opbouwend, pompend. Ook steeds de afwisseling van Chino en Jasja op zang is een zeer sterk staaltje. Mag blijven duren hoor!
Misschien wel even wennen, ‘Seperation’. Het lijkt wat pop invloeden te hebben, ofwel, het is heel toegankelijk en fijn om naar te luisteren! Zeker richting het einde als er naar een climax wordt gewerkt. Ja hoor! ‘Behave’ is weer een nummer waar je lekker op los kunt gaan. Met een ontspannen start is het een kwestie van tijd om dan in het refrein gas te geven. Psychedelica met flinke rock erbij. Beter! De afsluiter is ‘Mr Nick’. Beetje trippy, beetje space achtig. Niet de makkelijkste track maar zouden we dat verwachten van Indian Askin? Absoluut niet! Dat is ook de kracht van dit viertal.

Een band waar je veel energie van krijgt, die doen wat ze willen, zeggen wat ze denken en spelen hoe ze willen. Zoals gezegd, een unieke band! Gelukkig beginnen veel mensen dit te waarderen. Terecht. Zorg ook maar dat je dit live gaat aanschouwen, daar zul je absoluut geen spijt van gaan krijgen. Het is fantastisch om zo’n opzwepende band te werk zien gaan! Maar check dus ook het album!!!