Album recensie: Jerry Husk – Husk I

Lekker weer wat aandacht voor de Nederlandse muziekscène, om precies te zijn de Limburgse streek! Het gaat namelijk om Jerry Husk. Een viertal komende uit Weert. Dit viertal is: Jeroen Looijen op drums, Tom Bormans op basgitaar, Stijn Peeters op gitaar & Eloy Moonen op gitaar en zang. Het is niet zo dat de heren heel nieuw zijn in de muziekwereld, de band bestaat al sinds 2015 maar nu is het dan echt tijd voor een toffe EP! Qua stijl kun je lekker alternatieve rock verwachten maar dan met ook wat uitstapjes naar de punk of pop. Eens checken wat ze hebben gemaakt!

Met een relatief rustig maar zeer aanstekelijke gitaarruff wordt er gestart. Dan is het tijd om los te gaan. Drums erbij, basgitaar en extra gitaar werk. ‘Run’ is het eerste nummer en het heeft dus ook een vliegende start. Het couplet blijft lekker doorgaan met dat riffje, het wordt naarmate dat de track vordert meer en meer bombastisch en muzikaal zit het echt goed in elkaar. Veelbelovend. Dan horen we ‘Splendin’. Lekker rustig, soepel en hier en daar een uithaal. Langzamerhand wordt het energieniveau opgekrikt en is het een lekkere poprock track. Helaas is Eloy niet altijd goed te horen, dat is wel zonde. Desondanks, met de duur van het nummer, geen moment vervelend!
De 3e track alweer. ‘Changes’ heeft een soort symfonische start. Dromerig en dat is wel enigszins verrassend. Na een kleine twee minuten komt het échte werk! Nu is het doorpakken en klopt het plaatje weer volledig. Energiek, rock gehalte, wat metal invloeden en dat is zeker niet vervelend. Zeker niet als er een hele fijne, strakke en gierende gitaarsolo bij komt. Geen half werk!
Als laatste blijft toevalligerwijs ‘Leftovers’ nog open. Wat het meest opvalt is de zware basloop in combinatie met de wederom toffe gitaarriff. Het zang gedeelte is ook weer even anders dan we gewend zijn, fijne ritmes en daardoor valt het op. Het blijft spannend, je wilt blijven luisteren.

De eerste EP van deze vernieuwde band is zeer zeker geen slechte start. Nu is het zaak voor hen om veel te spelen, veel op te nemen en verder te gaan! Qua energie en power zit het namelijk echt heel goed. Vier tracks, waarvan drie al 5 minuten durend, die afzonderlijk van elkaar zeker goed zijn maar elkaar ondanks de verschillen toch versterken. Doorgaan boys!