Album recensie: Jick Munro & The Amazing Laserbeams – Ramblin’ On

Het is vrijwel onmogelijk dat de naam Jick Munro & The Amazing Laserbeams je niks zegt. A vanwege het feit dat ze Pinkpop hebben geopend, B omdat het zo’n ontzettend lange naam is en C omdat de heren afgelopen tijd super veel hebben gespeeld en daardoor echt lekker veel bekendheid hebben gekregen. Terecht overigens! Half december hebben ze in Maastricht, in de Muziekgieterij hun eigen homecoming party georganiseerd en daarbij een nieuwe EP gepresenteerd! Ein-de-lijk tijd om deze in de spotlights te zetten. Wederom terecht overigens.

Op deze EP ‘Ramblin’ On’ staan vier tracks en ze hebben uiteraard allemaal raakvlakken maar verschillen toch ook genoeg. Het is sowieso een feit dat Jick Munro het voornamelijk moet hebben van de live optredens maar toch brengen ze dat sfeertje goed over op de nummers. Mix van rock ’n roll, country en folk staat garant voor succes. De opener ‘All Night Long’ brengt al vanaf het eerste moment lekker veel sfeer over. Uptempo, energie en natuurlijk de accordeon die je heerlijk hoort. Maar naast dat spektakel trekken ze op muzikaal vlak echt veel uit de kast. Heerlijke gitaarsolo, blazers en de toffe samenzang. Nu al feest! Dan komen we bij ‘The Wolf’, ik waan me lekker in een Ierse pub ofzo. Goede ritme sectie, mandoline die je steeds hoort en (natuurlijk) wordt whisky genoemd. Verder blijft het ook eentje die je blijft volgen juist door dat hoge tempo wat gedurende het gehele nummer gespeeld wordt. Best wel een toffe spanningsboog! Het eerste waar ik aan denk als ik ‘Hear Me Out’ hoor is de fantastische Nathaniel Rateliff & The Night Sweats. Dezelfde sound, feeling en net zo’n lange artiestennaam!! De opbouw, de passie, de sfeer… En dan ook nog zelfs een saxofoon solo erin. Het klopt volledig! De afsluiter is ‘Old Joe’, deze heeft al eens het levenslicht gezien op CamielMusic. Een geweldig rustige opbouw waarbij je uiteindelijk ook wel weet dat het gaat losbarsten. Correct! Mooi die afwisseling van de puurheid in het begin en vervolgens de euforie.

Ja hoor! Met veel plezier kan ik zeggen dat ook dit plaatje met vlag en wimpel is geslaagd. Zoals gezegd, je kunt het misschien het beste live meemaken maar ze hebben ervoor gezorgd dat deze 4 tracks heerlijk klinken en je eenzelfde gevoel krijgt. Daarbij is er genoeg variatie maar blijft het echt Jick Munro & The Amazing Laserbeams! Enjoy!