Album recensie: Merel Sophie – For The Road

Het is mogelijk om zelf muziek te ontdekken maar muziek kan net zo goed op jou af komen. Dat laatste is voor de volle 100% waarheid als we het gaan hebben over Merel Sophie. Ik kende haar stiekem een heel klein beetje door de Dawn Brothers maar wist niet meteen dat ze ook ‘gewoon’ eigen muziek had/heeft! Maar dat is dus wél het geval en onlangs bracht ze haar debuut EP ‘For The Road’ uit. Deze is overigens opgenomen en geproduceerd in de Electrosaurus Southern Sound Studio van Pablo van de Poel! Maar wie is Merel Sophie nou? Een dame waar de roots, americana en jazz van af spat! Let maar op!

Ze begint met de titeltrack ‘For The Road’. Het is een echte americana feeling wat je vanaf de eerste seconde krijgt. Subtiel begin op gitaar, sterk slagwerk en je zit in een fijn ritme. Dan de stem van Merel erbij en je zoeft weg! Het refrein is verdomde slim want je doet eigenlijk meteen mee door de sterke samenzang. Goede binnenkomer, hoe dan ook! Vervolgens krijgen we ‘I Don’t Mind’, deze is sowieso een stuk rustiger. Een jazz feeling krijg je. Dit komt mede door de muzikale omlijsting en hoe subtiel Merel het allemaal brengt. Daarbij wordt er wederom heel slim en goed gebruik gemaakt van een sterke samenzang. En als er dan een krachtige gitaarsolo hoort is het plaatje compleet. Ok, de derde al: ‘Always Win’. Het woord meeslepend is waar ik onmiddellijk aan denk. Daarbij, hoor ik daar ik pedal steel? Het is in ieder geval heel puur, heel subtiel, heel fijn om dit allemaal samen te horen. Dan is het tijd voor het nummer ‘How Little Do You Know’. Met een heel leuk ander ritme op drums beginnen we. Ik veer op! Maar vergeet ook zeker niet het fijne geluid van Merel zelf. Je duikt meteen in het verhaal en wilt geen moment missen. Als je dan ook nog die fijne toetsen krijgt te horen is het compleet. Het niveau blijft tot het einde stijgen. Wat een sterke track! Dan de afsluiter ‘I’ve Been Drinking’. Een heerlijk soul gevoel krijg ik hier van. Het rustige maar dan met een fijne warme & sterke stem. Pak dan uiteraard de samenwerking van iedereen op gitaar, drums, keys en basgitaar: je krijgt het spontaan warm! Alleen dan door de muziek he, niet door de drank!

Het is eigenlijk niet voor te stellen dat dit pas het debuut is van Merel Sophie. Oke, genoeg ervaring heeft ze inderdaad al door het optreden bij andere bands (Dawn Brothers & Maurice van Hoek) maar hier moet ze toch maar ‘eventjes’ zelf volledig in de spotlights staan. Maar ze nailed het voor de volle 100%! Dus onthou deze naam goed en luister maar naar haar muziek. Magnifiek!

One Response to Album recensie: Merel Sophie – For The Road

1. Jolanda schreef:

We waren aanwezig bij de presentatie van de ep. En de recensie is dan ook helemaal waar. We waren daar en stonden met kippenvel op onze armen die warme klanken in ons op te nemen .