Album recensie: No Man’s Valley – Outside The Dream

Z

Ze winden er in ieder geval geen doekjes om! De heren van No Man’s Valley hebben flink wat aandacht gegeven aan hun 2e album. Nadat ze in 2016 hun album ‘Time Travel’ uitbrachten, hebben ze lekker veel gespeeld en daardoor uiteraard veel inspiratie weer gekregen. Voor dit album hebben ze een succesvolle crowdfunding actie op touw gezet en vervolgens was het wachten.. Het album is opgenomen in Utrecht in ‘maar’ 4 dagen! Bijna alles is volledig live opgenomen, enkel de zang is los gedaan. Wat wil ik hiermee zeggen? Dat het gewoon fantastisch goed klinkt op de plaat! Nou Camiel, dan vertel eens wat meer…!

Niet geheel verrassend maar we starten met de eerste, tevens de titeltrack: ‘Outside The Dream’. Met alleen het geluid op gitaar van Christian Keijsers en de zang van Jasper Hesselink wordt gestart. De spanning wordt opgebouwd en dat is sterk gedaan. Je wilt meer horen. Er komt meer energie, meer passie, meer power. We zijn los! Dan naar ‘Eyeball’, deze hebben de mannen ook nog uitgebracht. Met een krachtig begin op drums door Dinand Claessens is de toon gezet. Het is donker, het zwaar maar ook weer heel toegankelijk door het fijne refrein. Continue spanning en power. Typisch No Man’s Valley! De beste track is misschien wel ‘Hawk Rock’. Lekker strak begin en dat blijft eigenlijk wel het gehele nummer. Veel snelheid, lekker vol rock/surf geluiden en natuurlijk wat extra elementen door het orgel! Maar het tofste is toch de hele tijd het gitaar riedeltje wat klinkt. Boh, wat krijg je daar energie van! Tijd voor relatieve rust, ‘From Nowhere’ is namelijk wel wat anders. Dik twee minuten is het puur maar met psychedelische elementen. Er komt vervolgens wat meer instrumentele aspecten bij maar uiteindelijk blijft het weer heel spannend. Ook al duurt ie bijna 8 minuten, het is geen moment saai. Je voelt hierin dus duidelijk die live opgenomen vibe.

‘Into The Blue’ is een track waar heel veel verschillende facetten van de band in zitten. Wat eigenlijk sowieso opvalt is het steady ritme wat je hoort, mede door het strakke basgeluid van Rob Perree. Verder is het rustig, ontspoord het geregeld en kan het weer enorm strak klinken. Toffe creatie.
‘7 Blows’ pakt me eigenlijk vanaf het begin al bij mijn lurven. Het is bombastisch, het is progressive rock, het is bluesy, het is vuig! Naarmate het wat langer duurt, denk je een hele kleine fractie van een seconde, er mag wat gebeuren… Maar wat een einde zeg, wat een bombast, wat een energie! Die gedachte is dus goed geweest! Een bekend nummer is ‘Lies’. Het eerste wapenfeit wat de heren hebben laten horen. Het is een typische No Man’s Valley track waar lekker veel orgel geweld van Ruud van den Munchhof in zit en alles met een lekkere blues saus. Energiek! De afsluiter is ‘Murder Ballad’ en die doet zijn naam eer aan. Het een zware, rustiger, sobere track die vanaf het begin tot het einde spannend blijft. Doen ze goed hoor! Hierdoor wil je eigenlijk weer meer horen maar helaas is dat niet mogelijk… Op de plaat tenminste…! Het is nu van belang om deze toppers weer live te aanschouwen!

Deze vijfkoppige band heeft zichzelf weer fantastisch op de kaart gezet met dit album ‘Outside The Dream’. Muzikaal is het helemaal af, qua sfeer is het enorm sterk en natuurlijk laat Jasper er bij geen enkele track gras over groeien. Ik hoor wel degelijk wat invloeden maar laat lekker een ieder daar over nadenken. Mooi in ieder geval dat hier gebruik van wordt gemaakt maar een eigen saus over heen wordt gegoten. Hoe dan ook, check dit album! Check deze band!