Album recensie: No Man’s Valley – Time Travel

nmv-time travel-front (Mobile)Er zijn echt al legio recensies voorbij gekomen: aan promotie komt dit album absoluut niet te kort! Het debuutalbum genaamd ‘Time Travel’ van No Man’s Valley zal in Grenswerk te Venlo op 10 juli worden gepresenteerd en dit beloofd een ware belevenis te worden als je alleen al luistert naar dit album. Zoals ik al zei, er zijn heel veel stukken geschreven en ik heb echt moeite gehad om niets te lezen. Ik wil geen copy cat zijn. Maar waarom dan zolang wachten? Omdat ik net iets dichter op de release wil zitten uiteraard!!

No Man’s Valley is een geheel. Wat wil ik daarmee zeggen? Ze vullen elkaar enorm aan. Alle instrumenten: toetsen, drums, gitaren maar ook zeer zeker de zang. De mannen; Jasper Hesselink op zang, Christian Keijsers op gitaar en backings, Rob Perree op basgitaar, Ruud van den Munchhof op orgel/toetsen en Dinand Claessen op drums hebben elkaar nodig en doen dit op voortreffelijke wijze. Vanaf seconde één is het raak.

Dat blijkt maar weer uit het nummer ‘The Man Who Would Be King’. Hypnotiserend en het kan zomaar mensen in een bepaalde trip brengen. Prachtige samenzang, lekker donker en het ‘geklap’ houdt de aandacht eigenlijk constant erbij. ‘Kill The Bees’ is de volgende track. Als je een beetje bekend bent met No Man’s Valley dan kan dit wel bekend voor komen: herkenbare sound, rauw, bluesy invloeden met een psychedelisch randje. Wat ik al eerder zei: de band zelf maakt elkaar alleen maar sterker door hub samenspel!
‘Sinking The Lifeboat’ heeft een zeer kalme sound. Het is minder bluesy of psychedelisch. Deze track laat horen dat de heren echt een groei te hebben doorgemaakt. De variëteit is groots maar past precies in hun eigen straatje. Het blijft die bezwerende sound hebben. ‘Love Or Axe Murder’ heeft echter een gruwelijk goed begin en rockt meteen erop los. De uithalen van Jasper zijn in combinatie met het spelen van iedereen om hem heen dé stem voor hun eigen sound. Je hangt eigenlijk aan de lippen om te weten wat erna komt. Maar de outro laat ook wéér horen hoe muzikaal iedereen wel niet is.
‘The Wolves Are Coming’ is een festival nummer. Klaar. Punt. Als je niet zou meeklappen en ”howlen” tijdens het spelen van dit nummer klopt er iets niet met je. Uptempo, bluesy sound, lekker rocken in het refrein. Ik heb ze live 1x intiem kunnen/mogen aanschouwen en dat was toen al een feestje. Laat staan als er een meer publiek is: heeeeeeerlijk! ‘Man Who Walked Backwards’ pakt daarentegen weer de rust terug, luisterend en kalm begint dit nummer. Maar naarmate het vordert komt er meer power in. Een perfecte opbouw en je hier giert de gitaar van Christian even lekker door de track heen. Ook hier kom je niet omheen om eerlijk te zijn.
‘Time Travel’ is goed uptempo. No nonsense moet men hebben gedacht. Het doet me denken aan een ander nummer maar ik ben gewoon ongelooflijk slecht in namen…. Anyway… Het rockt, het giert, een heel fijn orgel geluid. Hier komen we weer lekker uit op een psychedelische klank. Lekker!!
‘Goon’ is de afsluiter en ook het langst durende nummer van het album. Een enorm rustig begin en dit is een voorbode voor het restant van het nummer. Een samenzang die weer optimaal is, het klinkt weer verdomde hypnotiserend en sterk. Maar het eindigt wel heel uniek: beetje sprookjesachtig. Het pas ook wel in het geheel.

nmv-live (Mobile)

Concluderend: No Man’s Valley heeft ervoor gezorgd dat er een album op de planken komt wat variërend is maar toch ook heel erg een geheel. Natuurlijk zitten er rustigere nummers bij ten opzichte van knallende tracks maar het blijft een herkenbaar geluid!
Er zijn zat vergelijkingen te plaatsen maar ik laat deze achterwege. Ik ben van mening dat deze band nu zichzelf in de spotlights zet en het ook gaat om No Man’s Valley. Nu is het tijd dat ze weer veel gaan spelen, eventueel in een heel mooi voorprogramma komen te spelen en veel naamsbekendheid generen. Bij hun drive zit het in ieder geval heel erg goed, de plaat is goed dus met andere woorden: het komt goed!
Helaas is het nog even wachten maar… Het is een échte aanrader!