Album recensie: PAX the humanoid – Love Rocks

In mei had Pax al zijn eerste EP gedropt (‘Profitable Love EP’) en daarop stond ook het nummer ‘Call It Freedom’ welke ook op CamielMusic heeft gestaan. Nu werd het ook tijd voor een opvolger. Drie tracks waar je ook naar wilt blijven luisteren en dieper in wilt kruipen. Niet zomaar hiphop. Gelaagd, verschillende elementen, muzikale variaties. Met andere woorden: het is tijd om eventjes tijd te pakken en gewoonweg te gaan genieten van de muziek van Pax the humanoid.

Een interessant en tegelijkertijd vrolijk begin voor titeltrack ‘Love Rocks’. De rust komt erin en dan uiteraard ook die heerlijke zware en intense stem van Pax. Richting refrein is er een heerlijk piano stuk en dan samen met de zang maakt het weer super relaxt. Het blijft de gehele tijd ontspannen maar toch ook weer krachtig door de vibe die je krijgt.
Die fijne piano hoor je ook terug in het begin van ‘Carpe Diem’. Dan veranderd die sound met een heerlijk zware basloop en wat meer elektronische invloeden. De zware tonen, krachtige teksten maar ook het refrein zijn ear catchers. Funky? Ja, dat mag wel gezegd worden. Elektronische chaos? Ja! Zeer sterk en duidelijk! Afsluiter van deze EP is ‘Leaves’. Een wat langere intro en het geeft me wat throwbacks naar Kyteman. De opbouw, spanning en rust om te exploderen. Dat is niet meteen aan de hand. Juist meer muzikale rust maar wel met geweldig goede blazers erbij waardoor het heel gelaagd is. Halverwege ontstaat wat ‘georganiseerde chaos’, dit past fantastisch goed bij dit nummer. Een plaatje.

Drie nummers, drie nummers die veel gelijkenissen hebben maar ook genoeg variaties. Tekstueel, muzikaal, energiek, meeslepend, verrassend. Pax the humanoid is een grote, vriendelijke reus die niet over één nacht ijs gaat. Sterk hoe hij deze tweede EP laat klinken. Iedere luisterbeurt hoor je nét wat extra’s of anders. Nice!