Album Recensie: Pete Philly – LIFT

Pieter Monzon, beter bekend als Pete Philly, heeft niet de meest gemakkelijke tijd gehad afgelopen jaren. De geweldige flow welke hij heeft gecreeërd met Pete Philly & Perquisite en solo album is door lichamelijke ongemakken naar de achtergrond gegaan en werd het tijd om aan zichzelf te werken. De ziekte van Lyme was de boosdoener. Desondanks is hij wel muziek blijven maken, heeft ie soms singles uitgebracht maar nu werd het tijd voor een nieuw project. Een nieuwe EP. Wat kunnen we verwachten? Is het veranderd of blijft het die mellow vibe? Het zal in ieder geval herkenbaar zijn aangezien zijn stem goud is.

Het eerste nummer is een unieke. ‘Here’ heeft alles in zich waar Pete zich in kunt vinden. De rust in de zin van folk muziek maar ook het gospel aspect en trap muziek. Het is misschien niet de meest gemakkelijke binnenkomer maar je voelt wel het vuur wat bij Pete weer is opgelaaid en dat is alleen maar bewonderenswaardig te noemen. ‘Truffle Fields’ zal ongetwijfeld blijven hangen! Zeker het tussenstukje wat de gehele tijd terug komt. Hier zit absoluut meer hiphop in waar menigeen naar uitkijkt. Ofja, wilt horen. Halverwege komt er een andere beat wat het nog voller en interessanter maakt. Raak hoor! Zijn roots hoor je tevens enorm terug tijdens ‘Third Eye Wink’. De Caraïbische flow, sfeer & vibes blijven gedurende het gehele nummer klinken en dan ook de afwisseling van zang en enorm sterke flows van Pete maken dit een feestnummer.
‘Lovalude’ is een soort interlude. Een vrouwenstem verteld een verhaal aan Pete met een soepele zang en ritmesectie op de achtergrond. Even wennen maar het is helder. Met een heerlijke solo op toetsen wordt het nummer ‘Heaven’ gestart. De soul druipt ervan af. Het voelt goed, dansbaar en smooth. Als dan ook nog een saxofoon erbij komt is het helemaal perfect. De flow van Pete is vervolgens strak maar dan ook weer redelijk soepel. Het is zo voorbij! De afsluiter van deze EP is ‘2GO4’. Meer uptempo, meer beats maar dezelfde fanatieke strijd blijft daar. ‘Something 2GO4’ komt de hele tijd terug en het is ook een regel wat natuurlijk 100% klopt. Ontzettend knap werk.

Eerlijk is eerlijk: dit smaakt naar meer. Niet ‘maar’ 6 tracks op een EP. Een volledig album waar het net zoals deze klinkt. De afwisseling maar tegelijkertijd de gelijke geluiden die je te horen krijgt voelt als een warm bad. Het is werkelijk fantastisch te noemen dat Pete Philly weer een plaat heeft gedropt. Het is en blijft een baas. Check ‘m!