Album recensie: Portland – Your Colours Will Stain

Het afgelopen jaar is Portland als een komeet omhoog geschoten. Er wordt wel eens gezegd: deze ster is rijzende maar dit Belgische viertal is gewoon al gearriveerd maar zal snel weer door gaan. Jente Pironet en Sarah Pepels zijn de grondleggers van deze geweldige band. Later zijn Gill Princen (keys) en Arno de Bock (drums) erbij gekomen en zo is de sound meer en meer ontwikkeld. Samen met producer David Poltrock zijn ze gekomen tot dit debuutalbum. Een waar pareltje. Hier gaan we de komende jaren nog genoeg van horen. Nog steeds enorm trots dat ik ze heb mogen interviewen op Mama’s Pride! En als muziek je kippenvel bezorgd, weet je dat het goed zit. Dat doet Portland.

Een heerlijke en pure opener is ‘Lady Moon’. Welkom bij Portland. De warmte die je meteen krijgt te horen is precies hoe het is. Niet omheen draaien, luisteren en genieten. ‘Killer’s Mind’ is een bekende track. Meer uptempo en Jente is meteen vanaf het eerste moment helder en puur. Natuurlijk is de combinatie van hoog niveau: met Sarah op één moment zingende. Dan zijn de rollen omgedraaid. Een waar verhaal wat je kan volgen. Iedere seconde. Prachtig! ‘Expectations’ was voor velen waarschijnlijk dé kennismaking met deze Belgische groep. Muzikaal gezien van ontzettend hoog niveau en het is een track wat ontzettend lang kan blijven hangen. Daarbij is het heerlijk bombastisch, meeslepend en puur. Natuurlijk hebben Arno de Bock en Gill Princen hier ook een fantasisch aandeel in. Zal nooit vervelen.
Verrassend kun je ‘Pearls’ weldegelijk noemen. Sarah zingt deze namelijk solo en dat maakt het wel extra breekbaar. Dat gezegd hebbende, het totaalplaatje klopt plus het einde is schattig. Een overgang naar ‘Ally Ally’ is best groot want deze heeft een hele mix aan klanken over zich heen gekregen. Pop met een dreamy folk sound maar ook rock elementen. Het gitaarwerk wat Jente nog laat horen past precies in het straatje wat ze voor ogen/oren hebben.
Als liefhebber van Balthazar hoor ik in het nummer ‘Step Aside’ daar wel dingen in terug. De power hierin is absoluut prettig en om ook weer die kracht te horen van Portland maakt hun pallet weer breder dus met andere woorden: not bad at all! Met een lekkere ritmische start is het tijd voor ‘You Misread Me’. Het heeft tevens ook meer elektronische invloeden en het is bijna bij iedere seconde een verrassing wat je krijgt te horen. Veel samenzang en overflow. Pop maar met een alternatief randje. Top nummer.
Over ‘Lucky Clover’ hoeft niet veel gezegd te worden. Het is luisteren, genieten en wegdromen. Wat een fantastisch staaltje muziek is dit.
Met een kerkelijk begin wordt het nummer ‘Secrets’ gestart. Jente neemt het voortouw, Sarah volgt perfect. Ook dit is wederom zo’n verhalende track maar dan met wel wat meer muzikale bombast.
Het langst durende nummer van de plaat is ‘Deadlines’. Folky en je voelt vanaf moment één de spanningsboog. Rust in de stem van Jente en je hangt aan z’n lippen. Na een dikke drie minuten komt er meer bombast bij. Je bent oprecht aan het wachten tot het ontploft. Dat dat niet gebeurd past ook weer precies in het straatje van Portland. Tot de laatste seconde spanning en kwaliteit. Afsluiter van het debuutalbum is ‘Moonlit’. Ingetogen kun je deze zonder twijfel noemen maar dan ook piekfijn uitgevoerd. Breekbaar tot de laatste seconde.