Album recensie: Ruben Hoeke Band – All Saints

Ook als iemand al heel wat ervaring heeft, al wat albums uitgebracht heeft en op het punt staat een nieuw pareltje te droppen.. Kan het zijn dat er niet meteen een belletje rinkelt. Oké, de naam wel. Muziek? Nee. Dat GOLD voor Ruben Hoeke. Maar dat is uiteraard verleden tijd. Genoeg gedaan, genoeg ervaring maar ik wil het gewoon hebben over zijn nieuwst pareltje. ‘All Saints’ is de titel en het gaat uiteindelijk om deze vier heren: Ruben Hoeke op gitaar, broer Eric Hoeke op drums, Lucas Pruim is de zanger & Mike Kamp is de bassist. Laat ik maar stellen: dit is muziek van de bovenste plank! Lees en luister. Graag!

Uiteraard beginnen bij het begin: ‘Get Bit’ laat er in ieder geval geen gras over groeien. Lekkere rock vibes worden op je afgevuurd. Niet overdreven maar wel aanwezig. Je voelt de blues(rock) invloeden maar ook hardrock energie. En dán zit je van de eerste seconde aan je muziekbox gekluisterd. Waarom? Het nummer ‘(I’m A) Cheap Trick’ heeft een bepaalde groove over zich waar je eigenlijk geen genoeg van kunt krijgen. Heerlijk! De bijna vijf minuten zijn zo voorbij. ‘Easy Does It’ zorgt ervoor dat het tempo nóg hoger komt te liggen. Uiteraard weer een lekkere solo van Ruben en ook de rest van het gezelschap zorgt voor een sfeertje, wow! De trein dendert keihard door en hoeft absoluut niet snel te stoppen met deze kwaliteit.

Dus komen we aan bij ‘Sour Fruit’. De hardrock inspiratie raakt zeker niet op want ook dit is eentje waar je U tegen zegt. Mede door de power en krachtige zang van Lucas maakt deze wel dreigend en wil je met alles meedoen. Drummen, gitaar spelen of bassen, het maakt niet uit. Gas erop!
Tijd voor relatieve rust. ‘Been A Long Time Comin’ is wat meer ingetogen maar desondanks heeft het genoeg pit in zich. Dat Lucas minder energie erin hoeft te stoppen hoor je erin terug. Datzelfde geldt voor ‘Forever Always’, ook een redelijk rustige waar de andere kwaliteiten naar voren komen. Vertellend, helder en puur. Tot daar! Want het gaspedaal wordt weer ingetrapt bij ‘All Feels’. Eigenlijk komt zoveel samen op dit nummer. Bijna niet te bevatten. Als je dit de eerste keer hoor, voelt het al onmiddellijk ontzettend vertrouwd. Knap toch?!

Een lekkere bluesy start heeft ‘Sally Went To The Shore’ en stiekem verwacht je het ook als je die titel leest. Strak, groovy, ritmisch. Ondanks dat wellicht het gitaarwerk van Ruben steeds op de voorgrond komt, mag je het sterke spel van Eric en Mike niet vergeten. Ja hoor, het tempo gaat lekker omhoog met deze. ‘The Devil’s Toil’ laat je door meerdere factoren zeer zeker terugdenken aan Van Halen. Is dat erg? Verre van! Legendarisch toch?! Lekker beetje vuig, hard, aanwezig. Prachtig dus! Het afsluitende nummer heeft de titel ‘Love Is Blindness’. Komt je dat bekend voor? Dat kan. Het is een cover van U2. Eerlijk? Ik vind U2 verschrikkelijk. Maar als je dit hoort… U2 wie? Het is gewoon Ruben Hoeke Band! Chapeau! Muzikaliteit van de bovenste plank.

Het album heeft 10 nummers die allemaal, stuk voor stuk, kwalitatief fantastisch goed zijn. Muzikaal is het geweldig, zang is uitmuntend en je wilt eigenlijk dit gewoon ervaren! 1 ding is hartstikke zeker: niet alleen de naam is nu bekend, de muziek is gewoonweg… WOW!