Album recensie: Ten Years Today – Ten Years Today

Na 2 EP’s is het voor de Groningse band Ten Years Today dan toch echt tijd om een volledig album uit te brengen! Het is een album waar toch wel hun ziel en zaligheid wordt verteld en ook alles wordt gegeven! Qua spel, qua gevoel, qua intensiteit. Maar wie is Ten Years Today nu eigenlijk? Het is een drietal en bestaat uit zanger/gitarist Floris van Luijtelaar, drummer Mathijs Louwsma en bassist Simon Bleeker. Qua sound moet je denken aan een overdreven pop sound met flink wat rock en garage invloeden. Ondertussen bestaan ze toch al een tijdje en hebben ze ook al wat vaker op CamielMusic gestaan. Niet voor niets dat dat debuutalbum ook een plekje krijgt. Benieuwd? Snap ik!

Het begin is daar met ‘Praise The Shit’, een track wat sowieso al het licht heeft gezien op CamielMusic. Opvallend, aanstekelijk en gewoon lekker strak. Mocht je denken, wat een titel… Denk hier over na: Het is dat je gewoon ook de minder prettige dingen in je leven moet leren waarderen. Sterk begin dus. Hierna is ‘Do Ya’ aan de beurt, ook een bekende! Anders dan misschien normale nummers… Maar wat is normaal? Ritmisch is het sterk, goede gitaarsound en ieder couplet is anders. Opvallend dus!
Wat ook opvallend is, is het nummer ‘Conflicted’. De drie brengen eigenlijk de rust weer in werking. Je gaat daardoor nog meer luisteren naar wat Floris heeft geschreven. Puur, sterk, mooi, samenzang en horen we zelfs strijkers??!! Meer is soms niet nodig en prettig om te horen dat ze veel meer kunnen dan ‘alleen’ rammen.
Een opbouw die zeer goed in elkaar steekt geldt voor de track ‘God’. Je weet dat er op een gegeven moment meer zal komen dan het prettige ritme en dat klopt! Steeds richting het refrein komt er meer energie en passie in waardoor je zelf ook al enorm enthousiast wordt. Plus een lekkere gitaarsolo… Nailed it!
Bam! Het is meteen raak tijdens ‘Feel’. Gitaarsound is aanwezig, ritmisch lekker op de bas en de drums hoor je goed zonder te overdrijven. Ook de afwisseling van het snelle tempo naar weer het rustige en dan soms die aanstekelijke samenzang werkt goed. Slim gedaan door de mannen. Ik hou van woordgrappen, dus heeft het nummer ‘Question Mark’ al een voorsprong. Daarbij is het best wel een track die je goed moet volgen, niet zomaar even iets! Hoe deze track eindigt vind ik magistraal, zoveel intensiteit en weer die strijkers. Chapeau!
Gitaarspel? Check. Drums? Check. Baslijntje? Check. Alle goede ingrediënten voor ‘If I Were Me’ zijn aanwezig. Hoog tempo, dansbaar, easy listening en kwaliteiten showen. Mooi om dit weer even te horen. Misschien één heel klein puntje.. Mag iets korter, dan blijft iet nóg krachtiger! Als je naar ‘The Boy’ luistert denk je bijna dat het een andere band is. Toch herken je ze zeker, mede door de stem van Floris. Maar door dat feit, ga je nog intenser luisteren en weet je ook echt dat het niet zomaar een bandje is, er zit een duidelijk idee achter!
We gooien maar weer eens een lekkere dosis garage erin! Dat hoor je tijdens ‘Live With It’. Zeker het ritme op drums door Mathijs is goed aanwezig en blijft in je hoofd doorgaan maar ook de samenzang ‘ah-ahaaaaah’ is wederom fijn. Misschien niet vernieuwend maar clever. De tekst is precies hoe het is… Zo simpel kan het soms zijn.
De afsluiter van het geheel: ‘Your Mom’. Een ode aan hun moeders? Nope. Het is gewoon een track waar wordt verteld dat je moet genieten. Jong, oud of hoe je ook bent. Doesn’t matter! Daarbij is het wederom muzikaal genieten. Hoog tempo, energiek en alle facetten worden nogmaals uit de kast gehaald. YESSS!

Knap dat je zo’n sterk debuutalbum kunt afleveren. Het is geen seconde saai en heeft ook nog genoeg serieuze kanten waar je naar luistert. Daarbij kan het rocken waar nodig en rust pakken als het ook zo hoort te zijn. Blijf deze Groningse gasten maar volgen, krijg je geen spijt van!