Album recensie: verborgenBende – Allemaal Leuk en Aardig

Nog onbekende muziek is meestal het leukst om naar te luisteren. Gewoon je laten verrassen en afwachten wat er op je af komt. Zo was het ook het geval met verborgenBende uit Utrecht. Ik kon weer eens naar een gloedjenieuw album luisteren en had eigenlijk geen idee wat ik zou gaan horen. Het enige wat ik wist was dit: Een noest muzikaal collectief (soms 7 man, soms meer) dat te groot is voor kleinkunst maar te klein voor een Big band.
Dat maakte mij wel heel erg nieuwsgierig…. Luisteren naar het album dus!

Om maar heel simpel te beginnen met de openingstrack. ‘Alles Tegelijk’ begint heel klein, heel rustig. Een introductie van hunzelf met teksten waar je zeer zeker over moet nadenken. Zoals ze al zelf zeggen; kleinkunst. Een leuke kennismaking. ‘Rare Jager’ heeft ook weer de teksten waar je goed naar moet luisteren. Qua muzikaliteit vind ik in de tussenstukjes het lijken op Spinvis, aanstekelijk. Dan word ik verrast door de rap tussendoor, tof!
Heel iets anders is ‘Focus’! Veel energie, meer power en in mijn gedachten zie ik een zaal helemaal los gaan. Denk wel stiekem dat dit mijn favorietje is. Maar natuurlijk ook de rest nog beluisteren! ‘Steen en Been’ vind ik goed gevonden. Leuke woordspelingen en ook qua muzikaliteit zit het snor. Prettig! Waar veel funk in zit is het nummer ‘Half Werk’. Ook hier vind het het tekstueel top. Ik zit achter de laptop helemaal mee te swingen en het energielevel is master. Maar ‘Weeniewaddudis’ heeft waarschijnlijk wel de meeste groove van allemaal. Lekker energiek, wat ska invloeden. Ook bij deze track weet je weet je al dat iedereen mee gaat doen en niemand stil zal staan in de zaal als dit wordt gespeeld. De afsluiter ‘Donderslag’ begint heel mysterieus en heeft een melodie welke mij enorm bekend in de oren klinkt. Maar uiteindelijk staat het weer op zichzelf. Hier komen bijna alle elementen waar verborgenBende voor staat terug: tekst & muzikaliteit. Het enige wat er wordt ‘gemist’ is het feestelijke. Maar och… Dat moet ook eens kunnen.

Ik denk dat dit live nog meer een feestje is. Je voelt de power in elk nummer en je weet eigenlijk ook wel dat het live meer energie zal geven dan wat ik nu op de plaat hoor. Toch is het erg meeslepend. Je moet luisteren want de teksten zijn vaak heel erg tof maar tegelijkertijd wil je ook meedoen op de beat. Knap gedaan!

One Response to Album recensie: verborgenBende – Allemaal Leuk en Aardig

1. Johan schreef:

helemaal terecht. Dit gezelschap is live óók een feessie! Heleden zijn het!:)